Thursday, May 20, 2004

:: Muhasabah ::

Bismillah.. Al-hamdulillah..

Jangan difikir derita akan berpanjangan,
Kelak akan membawa putus asa pada Tuhan,
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan,
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali.

(Sedutan lagu dari The Zikr)

Sahabat-sahabiah yang dirahmati ALLAH,

Baru-baru ini seorang sahabat menyuarakan rasa ingin tahunya mengenai persoalan muzik terutamanya nasyid, juga yang melibatkan alat muzik; yang bagaimanakah dibenarkan?

Allahua'lam (ALLAH jua Maha Mengetahui)

Masalah nyanyian, baik dengan alat muzik atau tidak, merupakan masalah yang diperdebat oleh ulama' fiqh kita sejak dahulu lagi. Mereka sepakat dalam beberapa perkara, manakala berselisih dalam perkara lain. Menurut karangan Yusuf Al-Qardhawi: http://media.isnet.org/islam/Qardhawi/Kontemporer/Nanyian1.html ):
-mereka (para fuqaha) sepakat segala yang ada unsur kekejian, maksiat, bercampur lelaki perempuan dsb. adalah haram
-mereka juga sepakat tentang bolehnya nyanyian yang baik pada acara kegembiraan, hari pernikahan, kedatangan seseorang dsb.
Sebab terdapat banyak hadith sahih mengenai perkara ini.

Yang diperselisihkan adalah nyanyian selain di atas. Sahabat-sahabat boleh rujuk:
(1)AL-AHKAM: HUKUM MUZIK
(2)http://media.isnet.org/islam/Qardhawi/Halal/40349.html
(3)http://media.isnet.org/islam/Qardhawi/Kontemporer/Nanyian1.html
(4)http://media.isnet.org/islam/Qardhawi/Kontemporer/Nanyian2.html

Teman rasa jawapan yang telah diberikan oleh panel AL-AHKAM di atas cukup untuk merungkaikan persoalan yang timbul. Silalah klik di situ untuk menambah pengetahuan anda. Allahua'lam..

Cumanya satu perkara untuk kita muhasabah diri kita, adakah kita terlalu asyik dengan nasyid daripada mendengarkan ayat2 ALLAH? Tersampaikah mesej daripada nasyid itu kepada kita? Atau adakah nasyid/ nyanyian itu melalaikan kita drp. realiti? Fikir-fikirkanlah sejenak..

Tepuk dada tanyalah iman, dan mulai saat ini teman nak ajak diri teman check balik diri ini dgn. persoalan di atas. Berhibur tidaklah salah tapi biarlah dlm. batas syarak. Ikuti AL-QUR'AN dan AS-SUNNAH kita tidak akan sesat buat selamanya, insya-ALLAH.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home