Tuesday, April 06, 2004

In The Name of ALLAH, Most Gracious, Most Merciful

Sahabat-sahabiah yang dirahmati ALLAH..

Hidayah adalah milik ALLAH. Apa sahaja yang kita lakukan, kita tidaklah dapat beri seseorang itu hidayah. Apa yang patut kita lakukan hanyalah dakwah dan selebihnya serahkanlah pada ALLAH dalam bentuk tawakkal.

Al-hamdulillah dapat lagi menulis sket catatan untuk dikongsi bersama. Saikin busy sket nak kena cari rumah untuk pindah. Al-hamdulillah hampir selesai dan hanya menghitung hari masuk rumah baru je.. hehe. Minggu depan start semester baru lak. Moga-moga lepas nie kena lebih rajin lagi.. yosh ganbarou.

Haa.. hari tue teman ada tulis pasai 7S Model kan? Ingat agi tak? Hehe.. kalo tak ingat boleh rujuk tulisan 17 Februari 2004 yer.

Kali nie teman cuba nak kongsi 7 gak.. 7 Habits of Highly Effective People. Sebuah buku tulisan Stephen Covey. Tentu semua pernah dengar pasai nie kan? DatukBandar pon selalu gak dok promosi buku nie. Kalo nak baca, bleh beli buku tue. Kalo bz sangat, search je aa kat internet kay?

Terpk gak, nape famous sangat angka 7 nih.. ermm.. kalo sesiapa tahu mai habaq kat sini noo.

Ok, antara point penting buku tadi ialah:

HABIT 1: Be Proactive

* Focus our energies on things we can control instead of reacting to or worrying about things over which we have little or no control

HABIT 2: Begin With The End In Mind

* We begin each day, week, project, etc. with a clear vision of our direction and destination

HABIT 3: Put First Things First

* First Things are those things you find most worth doing according to your personal vision of your mission

(1) Urgent and Important
(2) Not Urgent but Important
(3) Urgent but not Important
(4) Not Urgent and not Important

HABIT 4: Think Win-Win

* To get out of our win/lose way of looking at interpersonal relations ( I get mine you don't) and move towards a win-win attitude (How can we both get what we want)

HABIT 5: Seek First To Understand Then To Be Understood

* "Empathic Listening" - we do our best to get inside another person's frame of reference and see the world the way they do

HABIT 6: Synergize

* Through creative cooperation(not giving in or compromise) two or more people can produce results far better than either could do alone

HABIT 7: Sharpen The Saw

* Engaging in those activities which are aimed at preserving and maintaining ourselves!



Tentu sesuatu yang pelik bila idea ini diambil daripada seorang non-Muslim. Tapi percayalah, hikmah itu merupakan sesuatu yg. hilang dr. orang Mukmin, maka Rasulullah berpesan untuk mengambilnya semula jika ditemui. Ambillah kebaikan itu walau dari mana sekalipun ia datang. Hakikatnya, ilmu dan hikmat itu datangnya daripada ALLAH jua.

Kalo diperhati, kesemua 7 habit ini merupakan ajaran Islam jua. Bermula dengan niat.. perancangan masa depan.. muhasabah diri setiap hari.. sikap berlapang dada dan berlumba2 untuk kebaikan, maka cukup lengkaplah 7 habit ini!!

Apa2 sekalipun, dalam hidup ini, ISLAM dan IMAN paling penting. Iman lah yang bakal menentukan ke mana destinasi kita di akhirat nanti, sama ada ke syurga atau ke neraka, na'uzubillah. Mari kita berdoa moga kita semua dimatikan dalam Iman dan dijauhkan dari seksa api neraka.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home