Monday, April 12, 2004


Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Yang Maha Mengasihani

Dr. Yusuf Al-Qaradawi dalam bukunya Iman dan Kehidupan menukilkan:

"Menurut penyelidikan dan kenyataan telah menjadi saksi, bahawa orang yang lebih berkeluh kesah dan cepat roboh berhadapan dengan kesukaran hidup dunia, ialah orang-orang yang tidak mengakui Tuhan dan tidak beragama, orang yang ragu-ragu dan orang-orang yang lemah iman. Disebutkan dalam Al-Qur'an sikap hidup mereka:

Dan demi sesungguhnya! Jika Kami rasakan manusia sesuatu pemberian rahmat dari Kami kemudian Kami tarik balik pemberian itu daripadanya, mendapati dia amat berputus asa, lagi amat tidak bersyukur.(Hud: 9)

Manusia tidak jemu-jemu memohon kebaikan dan kalau dia ditimpa kesusahan maka menjadilah dia seorang yang sangat berputus asa, lagi sangat nyata kesan putus harapnya (dari rahmat pertolongan Allah).
(Fussilat: 49)

Dan ada di antara manusia yang menyembah Allah dengan sikap dan pendirian yang tidak tetap, iaitu kalau dia beroleh kebaikan, senanglah hatinya dengan keadaan itu dan kalau pula dia ditimpa fitnah kesusahan, berbaliklah dia semula (kepada kekufurannya). (Dengan sikapnya itu) rugilah dia akan dunia dan akhirat, itulah kerugian yang terang nyata.
(Al-Hajj: 11)"

Allahua'lam.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home