Monday, May 17, 2004

::Terimalah Kasihku Ini::

Assalamualaikum..

Kalau kita menghargai seseorang kerana jasa dia pada kita, contohnya dia jemput makan nasik ayam kat umah dia, kita biasanya cakap "terima kasih." Kalau orang kampung teman, diaorang cakap "arigatou" takpon, "doumo" or maybe "doumo arigatou gozaimasu." Mungkin jugak, "shukriya", "sei sei".. dan macam2 lagilah nak tunjukkan kita memberi kasih kita padanya.

Tapi, kita sebagai seorang Islam, sepatutnya rasa penghargaan itu kita tujukan dengan "jazakumullahukhair" pada pendapat teman lah. Sebab apa? Tak ker sama dengan yg. kat atas tue. Drp. segi tujuan mmg. sama tapi maknanya langsung tak sama.

Kalau lah tak silap teman, "jazakumullahukhair" bermaksud: "semoga ALLAH memberi ganjaran kebaikan ke atas kamu". Haa.. inilah doa seorang muslim ke atas muslim yang lain. Samer ker ngan yang kat atas tue? Mana nak samernya..?

Teman pon bukanlah orang jurusan disiplin agama, juga tak belajar arab secara langsung di sek. dulu (walaupun cita2 nak ke sek. agama lepas UPSR tue menggunung tinggi tapi ALLAH Maha Mengetahui, maka tak diizin ke sana), tapi teman rasalah mulai sekarang meh la kiter ubah sket ucapan "terima kasih" biasa kita kepada "terima kasih" berbentuk doa.

Apalah salahnya kan.. dan mmg. selayaknya hak muslim itu juga untuk didoakan kan kan? Nama pon salah satu lagi bentuk doa.. satu kegagalan besar kalo kita tak bleh ingat nama sahabat2 kita yg. seMuslim.. lagilah kalo panggilan pulak yang teruk2 dan dia tak suka dgn. nama tue pulak.. nama nie permulaan taa'ruf, sejauh mana teman mengenali sahabat2 semua.. so, teman kena "ganbaru" lagi nie.. insya-ALLAH.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home