Monday, March 01, 2004

# Isnin, 1 Mac 2004 @ 9 Muharram 1425 H#

Bismillah..

Al-hamdulillah.. puji dan puja kepada ALLAH Tuhan Sekalian Alam..

Sabtu lepas keputusan SPM dan al-hamdulillah keputusan adinda teman (kini dalam program persediaan ke Australia di UiTM Shah Alam) amat memberangsangkan. Lebih baik daripada keputusan abangnya.. syabas syabas dan moga teruskan kecemerlangan itu di masa hadapan. Mudah-mudahan kita dapat membantu ayahanda dan bonda ke arah yang lebih baik, amin.

Ahad pula menyaksikan kepulangan seorang kekanda (mungkin bisa dipanggil dengan nama Datuk Bandar aja).. kepulangan ke tanah air tercinta bagi meneruskan cita-cita dan impian perjuangan.. selamat pulang ke tanah air.. kekanda sorang nie kenai masa kat AAJ dulu time 2 nensei (tahun 2) dia datang jenguk adik2 dia.. sayang jugak dia kat adik2 dia yer.. hehe.. pastuh bila datang Jepun, kadang2 jumpa gak sebab kat Ibaraki ja, dekat ngan Tokyo. Nampak garang, tue yg. dulu2 suka taruk "abang" kat depan namanya. Tapi skang nie dah ubah (ber"ana" "anta" lah pulak) sebab rasa makin rapat, terasa ukhuwwah nya, al-hamdulillah. (Time nak amik hati, kita pakai "abang" lah hehe)

Tengah hari nie terasa bahang panas nya bumi Ganu ini. Dipujuk-pujuk hati nie, panas adalah nikmat ALLAH.. kalo skang di Tokyo suhunya dari sekitar 4 darjah sehingga 15 darjah, nikmat panas itu tersangat dirindui. Panas juga mengingatkan kita kepada Padang Mahsyar di mana sekalian umat manusia akan dikumpulkan dan tunggu untuk dihisab. Nah, sudah tentu tidakku sanggup untuk menunggu lebih lama. Tentulah kita semua berdcita-cita untuk tergolong dalam satu daripada 7 golongan yang ALLAH janjikan mendapat lindungan Arasy di hari yang tiada lindungan melainkan lindungannya semata-mata. Panas juga menginsafkan kita tentang azabnya api neraka.. nau'zubillahi min zaalik.


Belajar Bahasa Arab

Anak adalah anugerah-Nya..
Anugerah yang tiada terkira..
Namun adakah kita mendidiknya..
Adakah kita menyayanginya..
[Raihan - Anak Permata]

Di bawah Islamic Research Foundation (IRF) tertubuhnya Islamic International School (IIS). Sistem pendidikannya yang baik memungkin untuk anak-anak ini dididik untuk lahir sebagai generasi yang unggul dengan penguasaan Bahasa Arab dan pelbagai subjek yang penting seperti Computer Studies, Tajweed dan Qiraat dan banyaaak lagi.


Mereka juga didik untuk menguasai bidang Martial Arts dan berenang.


Solat tiang agama

Baca lanjut di website: Islamic Research Foundation (IRF)

Anak adalah permata yang perlu dididik dari awal lagi. Bak pepatah: melentur buluh biarlah dari rebungnya. Kalau kita tidak berpeluang untuk menghafal Al-Qur'an dari kecil, apa kata kalo kita jadikan anak-anak kita, generasi kita sebagai Hafiz Al-Qur'an? Anak adalah amanah juga sebagai modal untuk dibawa mengadap Yang Maha Esa. Mereka inilah harapan kita untuk membantu mengembalikan semula kegemilangan Islam seperti yang terukir dalam lipatan sejarah.

Rabbana hablana min azwaajina wa zurriyaatina qurratua'yun waj'alna lil muttaqina imaamaa

Amin Ya Rabbal 'Alamiin.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home