Saturday, October 16, 2004

:: Ramadhan ::

Bismillahirrahmanirrahim..

Firman Allah Subhanahu Wa Taa'la dalam Suratul Baqarah ayat 183 bermaksud:

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan keatas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertakwa."

Al-hamdulillah dapat coret2 sikit. Lama rasa tak menulis. Sebelum apa2, salam menyambut Ramadhan Al-Mubarak kepada pengunjung yang sudi melabuhkan mata ke sini. Allah beri kita peluang sekali lagi untuk memanfaatkan limpahan kurniaan dan rahmat-Nya maka janganlah kita dipersiakan.

Semalam, semasa khutbah Jumaah, khatib dari Indonesia, mengingatkan sidang hadirin tentang beberapa perkara mengenai bulan Ramadhan ini. Antara dua perkara yang diperingatkan oleh khatib adalah: yang pertamanya:

Hadith berkenaan sabda Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam maknanya:

"Barangsiapa berpuasa Ramadhan kerana iman dan mengharap pahala dari Allah, nescaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu."
(Hadith Muttafaqun 'Alaih)

Masya-Allah betapa luasnya rahmat dan kasih sayang Allah. Marilah kita sama-sama memanfaatkan masa yang ada ini untuk melakukan sebanyak mungkin amal soleh untuk sama-sama memohon keredhaan Allah.

Hadirin juga diperingatkan tentang satu hadith bermaksud:

"Betapa banyak orang puasa, bagian dari puasanya (hanya) lapar dan dahaga. "
(Hadith Riwayat Ahmad, hadits hasan shahih)

Sudah tentu kita semua tidak ingin melihat amalan-amalan kita sebagai bersahaja tanpa erti. Takut bila dengar hadith ni dan ini patut menjadi motivasi dan dorongan untuk kita meninggalkan perkara sia-sia dan keji, insya-Allah.

Jom p berbuka and terawih.. :)

ALLAH MAHA KUASA, MAKHLUK TAKDE KUASA

0 Comments:

Post a Comment

<< Home