Friday, August 27, 2004

:: Shiawase danee ::

Bismillah..

Suka teman ambil rangkap terakhir lagu Raihan: Pesanan Buat Semua untuk dikongsi bersama.

Hitam putih susah senang kehidupan
Perlu ditempuhi dengan tenang
Semuanya penuh dengan hikmah yang tersirat
Tuhan jadikan untuk mendidik kita
Carilah keredhaan Nya

Sesungguhnya tak dapat kita nafikan bahawa setiap kesusahan dan kesenangan itu ada hikmahnya sama ada kita sedar atau tidak, sama ada kita tahu atau tidak.

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah ayat 216)

Tapi.. bila menyentuh soal hikmah dalam byk. perkara, kadang2 kita tak dapat lari dari kenyataan bahawa banyak yg. kiter tidak mengetahuinya terutamanya soal-soal arahan dan larangan Allah dan Rasul-Nya. Yang paling terasa bila kita ditanya oleh orang2 Jepun, kenapa orang Islam tak makan babi? Kenapa takleh minum alkohol dsb. lagi..

Dulu, teman cenderung untuk jawab bahawa kita takleh makan babi sebab babi itu kotor. Kalo orang Jepun tanya lagi, "eehh babi kat Jepun nie bersih.. makan, tempat tinggal terurus." macam mane kiter nak jawab lagi?

Ya, kita tak nafikan yang ada banyak hikmahnya di balik itu cuma kadang2 (ada ketikanya) kiter tak tahu mengenainya. Jadi, bagi teman lebih suka merujuk pada kenyataan bahawa segala arahan dan larangan Allah dan Rasul-Nya itu adalah kerana sememangnya Islam ini adalah satu bentuk penyerahan diri (orang Jepun cakap "fukujyuu"). Segala perintah dan larangan yang datang dari Allah dan Rasul-Nya tiada hak untuk kita membantah dan mempersoalkannya. Just do it! Itulah Islam.. menyerah diri bulat2 kepada Allah. Sebab apa? Sebab kita adalah hamba Allah! Dengar dan taat! Wallahua'lam.

Segala ujian.. susah atau senang.. perintah dan larangan Allah.. sama ada ringan atau berat.. semuanya hanya Allah jualah Yang Maha Mengetahui segala-galanya. Alangkah bahagianya seorang mukmin seperti hadis ini:

"Amat menarik hati keadaan org. beriman, semua pekerjaannya baik belaka, dan itu ada hanya pada org. beriman: Jika memperoleh kesenangan, dia bersyukur. Dan itu memberikan kebaikan kepadanya. Kalau ditimpa bahaya, dia sabar (berhati teguh), dan itu membaikkan pula kepadanya."
(Hadith Riwayat Muslim)

Ajaib sungguh orang beriman nie.. semuanya baik baginya.. masya-Allah. Kalo senang pon dia baik, kalo susah pon dia baik. Shiawasee danee..! Releks n cool jer..

Mudah-mudahan Allah menjadikan kita semua tergolong dalam orang2 yang beriman dan beramal soleh serta mendapat lindungan rahmat-Nya di dunia dan akhirat. Ameen..

Allahua'lam bissowab.

Vocab:
* Shiawase danee! = alangkah bahagianya

ALLAH MAHA KUASA, MAKHLUK TAKDE KUASA

3 Comments:

At 9:24 PM, Anonymous Anonymous said...

Great work!
[url=http://jnwqbpmu.com/yezp/ztyo.html]My homepage[/url] | [url=http://owkmmzks.com/toqs/wbfe.html]Cool site[/url]

 
At 9:24 PM, Anonymous Anonymous said...

Nice site!
My homepage | Please visit

 
At 9:25 PM, Anonymous Anonymous said...

Well done!
http://jnwqbpmu.com/yezp/ztyo.html | http://buczosep.com/mvly/fkuu.html

 

Post a Comment

<< Home