Friday, August 06, 2004

:: Mencari Secebis Kasih ::

Assalamua'laikum..

Al-hamdulillah.. akhirnya detik yang ditunggu dirasakan tersangat hampir, insya-Allah.. hasrat dan rindu untuk bertemu dengan sahabat-sahabat seIslam dan seakidah.. kita diikat bukan atas dasar kaum kerabat atau sanak saudara tetapi ikatan Aqidah Islam yang suci murni..atas ikatan inilah suatu masa dahulu, lahirnya generasi terbaik sepanjang zaman menurut Syed Qutb dalam bukunya Petunjuk Sepanjang Jalan.. inilah Generasi Al-Qur'an, generasi para sahabat Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam. Generasi yang sanggup korbankan kesenangan diri untuk sahabat seIslam hatta nyawa sekalipun semata2 atas dasar Islam. Generasi yg. bila hadiah berupa kepala kambing bertukar tangan apabila si penerima awalnya menyerahkan pada sahabatnya yg. dikatakan lebih memerlukan sehingga beberapa kali bertukar tangan sampailah akhirnya ke penerima yang awal tadi. Masya-Allah..

Terasa meriah pula bila sahabat2 lain merancang berkonvoi ramai2 ke tempat program. Mudah-mudahan perjalanan diredhai Allah.. selamat bertolak, selamat di perjalanan dan selamat tiba, ameen. Pesanan penaja: pandulah cermat dan ingatlah yang tersayang.

Sebelum teman meninggalkan tinta seketika untuk bersama sahabat2 lain ke summer camp insya-Allah, biarlah kita berkongsi sedikit. Baru sahaja tadi kita diperingatkan melalui Kuliah Maghrib Live mengenai tanda2 akhir zaman di dalam hadith2 Rasulullah.

Antara yang menyentuh hati adalah daripada hadith Rasulullah:

Ertinya: Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api".
(Hadith Riwayat Tirmidzi)

Masa berlalu semakin pantas tanpa kita sedari kerana sibuk mengejar kemewahan dunia. Belum sempat berbuat sesuatu, tiba-tiba masa sudah terlalu larut, sehingga banyak perkara yang belum dapat diselesaikan. Kita seakan-akan sibuk, tetapi kita tidak faham apa yang disibukkan. Kita diburu masa dan ia berlalu dengan tiada ada perkara yang dapat kita selesaikan.

Menurut Imam al-Karmani, yang dimaksudkan dengan singkatnya masa ini ialah dicabut keberkatan daripadanya. Memang benar apa yang dikatakan oleh Imam al-Karmani itu, dahulunya kita merasakan dalam sehari banyak perkara yang dapat kita laksanakan, tetapi sekarang dalam sehari yang sama hanya sedikit perkara-perkara yang dapat kita laksanakan. Ini adalah satu petanda hampirnya qiamat.

Satu contoh mudah yang dibawa ustaz, keberkatan dalam rezeki. Menurut ustaz, ada orang yang gajinya tinggi tapi utk. menyara anak yang 2 orang pun susah tetapi ada pula org. yang gaji rendah tapi dpt. pula cukup2 menyara anaknya 10 orang. Inilah keberkatan dlm. rezeki.
Jadi, bila keberkatan masa dicabut, takutlah teman kiter akan jadi orang yg. rugi.. nau'zubillahi min zaalik.
Dalam masa yang pendek ini, macam2 terjadi di dalam dan luar negara kita. Seolah-olah baru semalam ianya terjadi. Bermula isu Fatwa Majlis Mufti (sebut "fatwa" bukan pendapat/ cadangan) tentang pengharaman Konsert Sure Heboh dan SMS Judi, tetiba keluarlah suara2 songsang yang menyesatkan.. mempertikaikan keputusan para ulama'. Para ulama' ditekan.. Islam dihina, dikatakan suara azan itu seperti salakan anjing dan maaacam2 lagi. Kiter boleh jumpa kenyataan2 dan berita2 berkaitan dlm. media arus perdana ini.
Tapi yakinlah.. janji Allah dan Rasul-Nya pasti berlaku.. Islam makin ditekan itulah makin ia kuat seperti belon yang ditekan ke dalam air.. awalnya seolah tenggelam tapi bila tiba masa ditakdir Allah, ia akan melenting bangun menentang jahiliyyah dan thagut. Takbir! Allahu Akbar!
So, dalam kelam kabut ni, camner nih? Pening? Mana satu benar?
Rasulullah telah meninggalkan pesan kepada kita semua, khas buat ummat yang satu, ummat yang bertuah ini.
Daripada Abi Nijih 'Irbadh bin Sariyah r.a. berkata, "Telah menasihati kami oleh Rasulullah saw. akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata, Ya Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berilah pesanan kepada kami." Lalu baginda pun bersabda, "Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertakwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang meminpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah sunah-sunah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bid'ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid'ah itu adalah sesat."
(Hadith Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)
Ingat Allah ingat Rasul.. ingat Al-Qur'an ingatlah As-Sunnah pasti berjaya, insya-Allah.
Allah jua Yang Maha Mengetahui.. Allahua'lam.
Mohon permisi meneruskan perjuangan mencari secebis kasih Ilahi.

PANGGILAN TERAKHIR:
Ke mana anda cuti summer nanti? Apa kata kita sama-sama ke Summer Camp insya-ALLAH dari 8 sehingga 11 hb. Ogos 2004 nanti. Jom! BACA LANJUT

0 Comments:

Post a Comment

<< Home