Monday, August 23, 2004

:: Kenangan Semalam ::

Assalamua'laikum..

Setelah sekian lama menyepi seketika akhirnya al-hamdulillah dapat meneruskan bicara pena lagi. Al-hamdulillah Summer Camp yang lepas sangat2 best dan tidak dapat dilupakan.. selamat berlangsung dari 8 sampai 11 Ogos. Seminggu lepas tu pun masih sedikit bz menyambut tetamu yang datang ziarah ke Tokyo. Baru dua tiga hari lepas, bila teman-teman pulang ke tempat masing-masing, barulah mula terasa sunyi (walaupun hakikatnya mukmin itu tidak akan sunyi kerana dia tahu Allah bersamanya). Terima kasih sahabat yang sudi ziarah ke teratak buruk ini.. asbabnya al-hamdulillah ukhuwwah makin rapat.

Segala kenangan di Shirakawa, tempat camping, adalah tersangat indah sehinggakan tidak dapat diabadikan dalam foto tapi sewaktu di Nagoya hari tu sebelum pulang ke Tokyo, sempat juga mengabadikan dua keping gambar dalam handset.. hehe.


Cuba teka gambo apo nie? Nie lah pemandangan di bandar Nagoya pada waktu pagi.. yang menariknya lorong pedestrian dibahagi 3.. lorong kanan dan tengah untuk pejalan kaki dan lorong kiri untuk basikal. Menarik kan? Kat Tokyo tak jumpa nie..




Yang nie pulak gambo salah satu bangunan kat Nagoya University diambil dari atas asrama student Nagoya U. Maybe nie kubah teropong besar untuk lihat bintang ngan anak bulan kot..

Masa camping kat Shirakawa hari tu, antara kenangan yang paling tak dapat dilupakan ialah time hujan turun dengan lebatnya waktu petang tu tanpa dijangka sebab tengah harinya panas terik sampai semua peserta bertungkus-lumus bahu-membahu menyelamatkan khemah ceramah dan barang2 dari terkena hujan. Apalagi.. mandi hujan lah jawabnya. Lepas hujan berhenti, sempat juga kami bina semula khemah dan solat zuhur-asar dalam keadaan basah.

Lepas tu, ramai yang p main bola and tanpa dijangka buat kali kedua hujan turun lagi. Tapi al-hamdulillah khemah yang dibina buat kali kedua tu dah ada parit2 untuk mengalirkan air hujan.. masya-Allah kami dapat belajar dari kesilapan. Juga, baru kami sedar atas kesilapan kami tidak bersedia menghadapi kemungkinan hujan. Al-hamdulillah.. mungkin inilah antara hikmah dan pelajaran untuk kami. Mudah-mudahan kesilapan ini diperbaiki di masa hadapan.

Selesai solat maghrib-isyak ngan dinner, tetiba ada pengumuman supaya acara malam kebudayaan Islam dibatalkan sebab tempat basah. Namun hasil perbincangan, akhirnya diteruskan jua. Muslimin ngan muslimat diasingkan dan masa sejam sebelum persembahan cukup2 memberi kesempatan untuk berlatih. Al-hamdulillah masing2 menyampaikan mesej dakwah yang pelbagai.

Rasanya cukup dulu untuk kali ni. Insya-Allah bercerita lagi di kesempatan lain.. sekian.

ALLAH MAHA KUASA, MAKHLUK TAKDE KUASA

0 Comments:

Post a Comment

<< Home