Saturday, July 16, 2005

:: A Thought ::

Assalamua'laikum..

Apa khabar sumer pelawat? Semoga sehat2.. genki2 sokmo yer..

Lama tak menulis. Sekarang nie pon dah masuk musim demam xm. Doa-doakanlah teman dan sahabat2 lain ye.

Mungkin sedikit nak berkongsi apa yang teman dengar masa khutbah Jumaat semalam. Khutbah semalam bawa tajuk berkenaan Islam & 5 Pillars of Islam. Awal-awal khutbah tue disebut makna Islam. Katanya khatib, Islam itu membawa maksud: "Submission and Peace". Teman terfikir tetiba.. macam ada kaitan je dua tue. Maknanya bila kita submit (serah diri) kepada ALLAH, maka akan bawa kepada Peace.

So, kalo gitu mana boleh jadi "terror" macam di 911 dan London baru-baru nie. Bila kita serahkan diri kita untuk agama, maka segala tuntutan agama kita amalkan dan larangan agama kita tinggalkan tanpa banyak soal. Termasuk juga perihal makanan halal haram yang pernah teman berbicara sebelum ini. Apabila ditanya kenapa takleh makan babi, kenapa mesti solat dsb. sepatutnya kita dahulukan jawapan tue dengan sebab kita orang Islam, so kita kenalah ikut apa2 yang diperintahkan oleh ALLAH.. dengan kata lain: kita serahkan diri kita untuk Islam (fukujyuu).

Allahua'lam. Just a thought untuk dikongsi bersama semua. Sahabat2 semua fikir camner?

p/s: Ada berita baik untuk muslimin muslimat di Jepun!! Al-hamdulillah IPIJ dah lancarkan webpage info halal nya yang pertama (bley gak tengok kat Iklaneka blog nie). JUM JUM!! http://ipij.tripod.com/halal/


ALLAHUAKBAR!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home