Sunday, March 13, 2005

:: Kita Tertipu??!! ::

Riwayat Sirah : Antara Yang Tulin Dan palsu

Oleh : Mohd. Asri bin Zainul Abidin
(moasriza@yahoo.com)

Kebangkitan Islam yang kita lihat hari ini sememang mengembirakan hati kita, bahkan hati setiap yang mencinta agama ini. Di sana-sini orang bercakap mengenai Islam dan cuba mendekati setiap isu itu dari kacamata Islam. Ini tentunya sesuatu yang positif. Namun begitu, janganlah kita menganggap bercakap berhubung dengan agama sama dengan nilaian sebahagian pihak yang bersembang di kedai kopi yang bercakap tanpa memerlukan penelitian fakta. Di sini saya akan cuba membawa pembaca mendekati sumber Sirah Nabi apabila saya merasai begitu mudah sesetengah pihak termasuk para penceramah agama menyandarkan sesuatu fakta itu kepada Nabi s.a.w. tanpa memahami disiplin ilmu sirah. Ianya sesuatu yang merbahaya dan boleh memusnahkan ketulenan fakta agama.

Kata Dr. Rajih `Abd al-Hamid al-Kurdi di dalam bukunya Syi`aa`a min as-Sirah an-Nabawiyyah fi `Ahd al-Makki : "Apabila disebut as-Sirah maka ianya bermaksud menterjemahkan kehidupan Nabi. Di mana as-Sirah telah menjadi suatu ilmu yang tersendiri iaitu ilmu as-Sirah". [m.s. 13, ctk. Dar al-Furqan, Jordan]

Justeru itu as-Sirah an-Nabawiyyah adalah suatu disiplin ilmu. Sebagai ad-Din yang kewujudannya berteraskan kesahihan fakta maka Sirah Nabi s.a.w. adalah suatu disiplin ilmu yang mestilah berteras fakta yang benar dan tulen. Oleh yang demikian setiap penyataan mengenai as-Sirah an-Nabawiyyah mestilah dikenal pasti kekuatan dan kekukuhannya. Kajian terhadap sesuatu fakta sirah mesti dibuat dan diteliti secara bersungguh-sungguh.

..sambungan artikel di Riwayat Sirah : Antara Yang Tulin Dan palsu .. sila klik kalo nak tahu di mana dan apa kiter ditipu..

Satu artikel lagi: Sirah Rasulullah: Kita Kena Tipu??!!

Allahua'lam.

p/s: jangan sampai kiter jadi mcm. "tipah tertipu.. tertipu bang.."

ALLAH MAHA KUASA, MAKHLUK TAKDE KUASA

0 Comments:

Post a Comment

<< Home